ANTISZEMITA-KÁTÉ
A MAGYAR NÉP SZÁMÁRA.
SZERKESZTETTÉK ÉS KIADJÁK:
RÁTH FERENC, a szempei Kerület országos képviselője, és ZIMÁNDY IGNÁC, plébános és a szenici ker. képv. jelöltje.
Ára 20 kr. Egyszerre megrendelt száz példánynak ára 12 frt.
BUDAPEST, 1884. A „HUNYADI MÁTYÁS” I N T É Z E T NYOMÁSA.
Az utánnyomásnak, valamint német es tót nyelvekre legközelebb eszközlendő fordításnak jogát maguknak tartják fenn a kiadók.
Tisztelt Olvasó!
Midőn az önzetlen hazafiság méltó aggodalmának kifejezését olvasod e füzetkében, lebegjen szemeid előtt azon magasztos, szent cél, melynek előmozdítása végett lett szükségessé ezen káténak megírása és kiadása. Nem ellenszenv, nem gyűlölet, nem boszúvágy idézte elő e szerény terméket, hanem a keresztény igazságnak és erkölcsiségnek áldott szelleme, mely sohasem vetemedhetik arra, hogy a zsidóságnak indokolatlan gyűlöletét a keresztények iránt hasonló embertelenséggel viszonozza, vagy bárkit is a zsidók bántalmazására, üldözésére ingereljen. Csupán arra van hivatva ezen olvasmány, hogy védelmi küzdelemre készítse elő a keresztény népet azon élősdi faj ellen, mely gonoszsága miatt űzetvén el hónából és szóratván széjjel a föld kerekségén, azzal hálálja meg vérrel szerzett honunkba való befogadását és magunkhoz való felölelését, hogy csekély száma dacára fölénk kerekedni, nyakunkra hágni, bennünket testileg, lelkileg megrontani, s aztán végképen leigázni, megsemmisíteni törekszik. Ezen vesztünkre törő támadásnak ellentállani és saját létérdekeinket törvényszerű eszközökkel megvédeni nemcsak szabad, hanem k ö t e l e s s é g ü n k is, melynek teljesítésében biztosan számíthatunk Isten segítségére, s az összes kereszténység rokonszenvére.
Budapest, 1884. május elején.
A szerzők.
I. FEJEZET. Az antiszemitizmus mivoltáról és keletkezéséről.
1. Mit jelent ezen szó: antiszemitizmus? Anynyit jelent, mint: zsidóellenesség, s azért mindazokat, akik a zsidóknak ellenesei, antiszemitáknak nevezik.
2. Miben áll az antiszemitizmus? A kereszténységnek önvédelmi küzdelmében a zsidó hatalom ellen.
3. Van-e jogosultsága ezen küzdelemnek? Teljes jogosultsága van napjainkban, midőn a zsidóság az egész világon szövetkezve tör a kereszténység ellen, s ezt leigázással fenyegeti.
4. Csupán a keresztényeknek kell küzdeniök a zsidóság ellen? Közös feladata ez minden nemzsidó fajú és vallású nemzetnek; minthogy a zsidóság ellenséges törekvése mindnyájok leigázására és tönkretevésére irányul. De főképen az általa leginkább gyűlölt kereszténység ellen tör, s azért első sorban a keresztényeknek kell ezen harcban részt venniök.
5. Miért gyűlölik a zsidók azokat, akik nem zsidók? Mert tévesen azt hiszik hogy más fajok és nemzetek nálok sokkal alábbvaló teremtmények − hozzájok képest csak barmok, kikkel szabad, kell is embertelenül bánni.
6. Honnan származik ezen veszélyes hitök? Egyrészt vallási könyveikből, másrészt meg ősi hagyományaikból merítik azon téves meggyőződést, hogy ők, mint Istennek választott népe, az egész földnek urai; hogy minden földi vagyon az ö tulajdonuk, melyet másoktól akármily módon is el kell sajátítaniok.
7. Miért gyűlölik a zsidók leginkább a keresztényeket? Mert ez idő szerént a kereszténység van a legtöbb földi vagyon birtokában, s azért ezt tartják a zsidók, az őket állítólag megillető földi vagyon legnagyobb bitorlójának; tehát e miatt leginkább gyűlölik, s kizsákmányolása végett mindent elkövetnek.
II. FEJEZET. A küzdelem tartama- és körülményeiről.
8. Mióta tart a zsidók és nemzsidók közti küzdelem? Évezredek óta kisebb nagyobb mértékben, az idő és helyi viszonyok kívánalma szerint, és nem is szűnik meg addig, míg a zsidók ki nem józanodnak azon mámoros hiedelmökből, hogy ők az egész földnek urai.
9. Hogyan tarthat a küzdelem oly sokáig a zsidók kis csoportja és a nemzsidók nagy tömege közt? Úgy, hogy a zsidóság igen szívós természettel bírván, legyőzetése után hamar kiheveri vereségét s vallási hagyományaiból ismét erőt merít új küzdelemre. − Mióta pedig hazátlanul elszórva él a földkerekségén, csaknem legyőzhetetlenné vált; mert ahol üldözőbe veszik s telhetetlen kapzsiságát korlátolják, onnét csakhamar elpárolog, új telepet keresvén oly helyen, ahol vagy nyíltan, vagy titkon űzheti fosztogató mesterségét.
10. Miképen lehetett ily gonosz nemzetség az Istennek választott népe? Régente ezen fajnak kielégíthetetlen kincsszomja nem volt oly veszélyes, mint későbbi időkben; szívós természete, különlegessége, és egyéb kiváló sajátságai pedig épen alkalmasak voltak azon célra, melyet általa az Isten el akart érni.
11. Tehát még sem volt a zsidó nemzetség oly ártalmas hajdanta mint most? Biz az régente sem lehetett valami kedves jelenség; mert a jó Isten sem igen cirógatta eme választottait, hanem időről-időre kemény csapásokkal sújtotta a hűtlen kicsapongókat, föltűnő szigorúsággal kormányozván őket. Azonban mióta elhagyva hazájokat, a világon elszélledtek, még ártalmasabbak lettek; mert sáskák módjára pusztítanak, ahol csak mutatkoznak, s a hamis üzérkedésben már anynyira telik kedvök, hogy ha föl is épülne Jeruzsálem városa fényes templomával együtt, aligha mennének oda vissza lakni, legfölebb látogatóba néznének el.
12. Miért veszélyesebb most a zsidóság? Azért, mert elszélledve az összes nemzetek között, folytonos érintkezésben van minden nemű és rangú emberek sokaságával; s a forgalmi eszközök tökélyesedése, a kereskedelem gyors fejlődése, meg a műveltség szükségleteinek rémítő szaporodása, kedvező alkalmat nyújt, és számtalan eszközt szolgáltat nekik, hogy hamis üzletöket nagyban gyakorolják, hogy a keresztényeket kizsebelhessék.
13. Miért nem használják föl a keresztények is a kedvező alkalmat a magok javára? A keresztények is fölhasználják a kedvező alkalmat és eszközöket, de csak keresztény módon, a becsület és igazság korlátai között. A zsidók ellenben üzérkedés közben sem a becsülettel, sem az igazsággal nem törődve, csak nyereségre néznek.
14. Miért nem tartózkodnak a keresztények a zsidókkal való üzlettől, ha tudják, hogy hamisak és csalok? Mert a zsidók anynyira tolakodók, hogy csaknem lehetetlen tőlök menekülni. Elállanak minden utat, mely nem hozzájok vezet; elrontanak minden üzletet, mely nem az ö malmukra hajtja a vizet. Különben is nálunk alig mellőzhetők, minthogy a kereskedés egészen az ő kezökben van.
15. Még is csak okosabbak a zsidók, ha kifognak a keresztényeken? Nem anynyira okossággal, mint ravaszsággal és ügyességgel történik a keresztények rászedése és megkárosítása.
16. Miért nem oly ügyesek a keresztények is? Mert a folytonos gyakorlat igen kifejleszti az ügyességet; ilyen pedig leginkább a zsidóknál található, kik már szülőiktől örökölvén az üzérkedési hajlamot, ennek gyors fejlesztése könynyen megy nálok; anynyival inkább, minthogy egyéb gondjok nem lévén, arra fordítják minden igyekezetüket; éjjel-nappal azon mesterkedvén, hogyan lehetne valami új cselfogással meglepni s kelepcébe ejteni a fáradságos munkával elfoglalt keresztényeket, akiknek gondja és figyelme sokfelé irányul, sokfelé oszlik.
17. Más előnyeik nincsenek a zsidóknak? Vannak még számtalan más előnyeik is, melyek közt legfontosabb: egymás közötti, szoros szövetkezetök nagyszerű szervezete és a sajtó.
18. Mi haszna van társulati szövetkezésöknek? Az a nagy haszna van, hogy amire egyesek tehetsége elégtelen, azt összesített erővel létesítik, a közlekdés jelenlegi gyorsasága mellett mindenről hamar értesülvén, a legtávolabbi eseményeket is rögtön számításba vehetik üzletökben a később értesülök rovására és károsítására.
19. Miért nem teszik ezt a keresztények is? Ezek is teszik, de a nagymérvű szervezkedésnek hiánya miatt sokkal csekélyebb eredménynyel.
20. Mit használ a zsidóknak a sajtó? A sajtó napjainkban nagyhatalom; aki a sajtóval rendelkezik, nagy befolyással bír a világ eseményeire, a zsidók pedig hatalmukba ejtették a sajtónak legnagyobb részét, s ennélfogva az ő befolyásuk túlsúlyban van mindenütt.
21. Mire használják föl a zsidók sajtójukat? Magán érdekeik előmozdítására, fajbelieik magasztalására, védelmére a keresztények gyalázására, félrevezetésére és ámítására, szóval arra, hogy a közérzületet saját érdekökben meghamisítsák.
22. Mit nevezünk közérzületnek? Közérzületnek, vagyis közvéleménynek nevezzük az ország, vagy vidék lakossága többségének vélekedését valamely ügy- vagy eseményről. Ha okszerűen s nem mesterségesen képződött a közvélemény, úgy kiváló fontosságú tényezője az igazság kiderítésének; mert csaknem mindig a valóságnak kifejezője szokott lenni, valamint a fölsőbb, úgy az alsóbb körökben is. Azonban mégis a fölsőbb körök közérzülete értelmi fensőbbségöknél fogva nagyobb nyomatékot képvisel a világmérlegen, és méltán, ha nincs meghamisítva. De épen azért, aki csak a közvéleményre akar támaszkodni helytelen eljárásában, nem az alsó, hanem a fölsőbb körök vélekedését szokta tévútra vezetni, s ekképen meghamisítani a rendelkezésére álló eszközök, kivált a sajtó által; míg a köznépnek figyelemre sem méltatott okszerű vélekedése menten marad a meghamisítástól. Azonban épen e miatt nem kell a hamisítatlan közvéleményt fitymálni, bárhol mutatkozzék is az; miként a keresztény- zsidó házassági ügy tárgyalása alkalmával történt a főrendek ülésében, hol egy tekintélyt igénylő főúr ilyen észrevétellel akarta gyöngíteni, vagy tán nevetségessé is tenni egy püspöknek a közvéleményre is fektetett ellenérvelését: „Szeretném tudni, milyen közvéleményt ért ő excellenciája?” − Erre ugyan a szerény püspök nem válaszolt, de a történelem ezt súgta a kérdezőnek fülébe: azon közvéleményre hivatkozik a püspök, mely okszerűen képződvén az országban, nincs meghamisítva, sem magas állások adományozása és maszlagos légköre, sem rendjelek csillogása, sem a szabadkőművesek igényei, sem végre a zsidó zsoldban fetrengő sajtó által; melynek a negyvennyolc! korszakban a fitymáló is hódolt s jutalmul csaknem fölmagasztaltatásban részesült. Ily meghamisítatlan közvélemény uralkodik országszerte a tiszaeszlári esetről is.
23. Mit érnék él a zsidók a közvélemény meghamisítása által? Azt érik el, hogy elhitetvén a nem óvatos olvasó-közönséggel azt, ami rajok nézve előnyös, tetszésök szerint alakítják a kereskedelmi cikkek árát és a pénznek értékét; sőt a politikai viszonyokat is.
24. Tehát a zsidók szabják meg a gabonának és egyéb forgalmi cikkeknek árát? Azok bizony; minthogy a kereskedés világszerte, kivált pedig nálunk, az ő kezökben van; tehát csak egyetértésre van szükségök, hogy a piacokon majd áremelkedést, majd árcsökkenést idézhessenek elő, tetszésök szerint, s igy a még itt-ott lézengő keresztény versenyzőket tönkre juttatván, korlátlan uraivá legyenek a piacnak; tehát az élelmi cikkek árának is; kedvök szerint zsebelvén ki mind az eladókat, mind a vevőket; saját zsebeikbe kaparítva az egész nyereséget.
25. Mit eredményes a zsidók kereskedelmi túlsúlya? Azt eredményezi, hogy a pénzforgalom az ő kezeiken menvén át, a haszon legnagyobb része mindig nálok marad, s igy a pénznek nagy része az ő zsebeikben gyűl össze. Minthogy pedig most pénz nélkül mit sem lehet kezdeni vagy végezni, tehát bármily nagyobb vállalat csak általok, legalább beleegyezésökkel, részvétökkel létesíthető. Tőlök függ tehát a béke és háború is, amint ebből vagy amabból remélnek nagyobb nyereséget, mely természetesen másoknak ugyanoly veszteségével jár, s számtalanoknak vérébe is kerül.
26. Hogyan csinálnak a zsidók háborút? Csak úgy mint más üzletet; holmi cselszövénynyel, ravasz fondorkodással ingerlik egymás ellen a nemzeteket; hírlapjaik által terjesztve valótlan dolgokat; lekötelezve, megvesztegetve a kormányokat; ébresztve megfelelő közhangulatot; buz- dítva a gyöngéket, ingerelve az erőseket; puskaporral, vagyis pénzzel ellátva mindkét félt és útját állva lehető kiegyezésnek.
27. Mi hasznát veszik a borzasztó háborúnak? Kimondhatatlan hasznuk van belőle; mert a hadviselők szükség esetén nem kímélik a pénzt, s nem is vizsgálják szigorúan a vett árúkat; minthogy pedig csaknem kizárólag zsidók vállalkoznak a roppant szükségletek beszerzésére és szállítására, már ekképen is tetemes nyereségre tesznek szert. Pedig ez csak igen csekély részét képezi azon nagy haszonnak, melyet vesztegetéseik, csalásaik és sikkasztásaik eredményeznek, nem is szólva kémkedési mesterségökről, melylyel busás jutalomért mindkét félnek szolgálnak, soha sem tévesztve szem elől azon elvet, hogy aki többet ád, azé az eredmény; és ha esetleg fölkötik őket a hazaárulásért, azzal kérkednek, hogy éltöket áldozták a közjóért; csakhogy ők a pénzt tartják közjónak.
28. Miért nem vállalkoznak keresztények a hadi szükségletek beszerzésére? Mert nem férhetnek hozzá a zsidók tolakodása miatt; nem versenyezhetnek velők azon oknál fogva, minthogy a keresztények igazságos alkura és szolgálatra vállalkozva, csekély nyereségre sem számíthatnak biztosan az üzletrontó zsidóknak ellensúlyozása miatt. A zsidók ellenben hamis üzletből roppant haszonra számítván, olcsóbban vállalkoznak, csakhogy aztán olcsó húsnak híg a leve; az üzletnek pedig csalás a neve.
29. Miért nem kereskednek a keresztények legalább béke idején? Csak ötven év előtt is hazánkban majd min- den kereskedő keresztény volt; csupán a büdös ló-, borjú-, nyúlbőröket vették a zsidók; mert azon időben a kereskedés még fárasztó munkával járt és nem is igen jövedelmezett a szállító eszközök nehézkes volta s a forgalom csekélysége miatt. Mióta azonban a szállítási eszközök tökélyesítése folytán a forgalom könnyebb lett és tetemesen növekedett, a kereskedés pedig fáradságos lenni megszűnvén, inkább ügyességet igényelt és jutalmat adott: azóta rohamosan ment át a zsidók kezeibe. Aztán hozzá járult még a zsidóság törvényes fölszabadítása kaput nyitván ezerféle cselfogásaiknak s azt eredményezvén, hogy most már a legcsekélyebb tárgyaknak, mint: gyümölcsnek, zöldségnek és hamunak kereskedésével is zsidók foglalkoznak, kiszorítván a keresztényeket bármi csekély hasznot hajtó üzletnek minden ágából és nyereségéből.
30. Mi az eredménye annak, hogy a zsidóság igájában nyög a kereskedés? Az az eredménye van, hogy a forgalomban lévő roppant pénzösszegnek nagyobb része a zsidóság telhetetlen zsákjába kerülvén, hathatós eszközül szolgál hatalmának növekedésére és kártékony befolyásának kiterjesztésére minden irányban.
III. FEJEZET. A zsidóság gazdagodásának módjáról.
31. Hogyan jutnak a zsidók sok pénzhez és gazdagsághoz? Ennek számtalan módja van, melyekből rövidség okáért itt csupán a föltűnőbbek említhetők meg, mint kútforrásai a többieknek. Ilyenek: a kereskedés, az uzsora, az orgazdaság és a csalás.
32. Miképen gazdagodnak a zsidók a kereskedés által? Úgy, hogy a 10 éves gyerek már legalább is gyufával kereskedik, melyet vagy hitelben kap a nagyobb kereskedőtől, vagy egy forinton vesz, s ha csak 10 krajcárt nyer is áruján, s naponkint kétszer eladja készletét, egy év múlva már elégséges tőkével rendelkezik más, jövedelmezőbb üzletnek megkezdésére; a második évnek végével már ezer forintról beszélhet. Tíz év múlva földbirtokot vesz, s mire deresedni kezd kétágú szakálla, már nagyságos Plundrásy földes úrnak hivatja magát.
33. Miért nem tesznek igy a keresztények is? Azért, mert a kereszténynek taníttatni, szoktatni kell gyermekét, hogy fölnőtt korában képes legyen élelmét becsületes munkával megszerezni azon a rögös pályán, melyet a kapzsi és tolakodó zsidóság nyitva hagy számára. Különben is hova jutnánk, ha több kereskedő volna mint termelő. A henye zsidóság pedig mindig a könnyű keresethez ragaszkodván, ismét kitúrja a keresztényt, aki szerinte úgy is nehéz munkára van teremtve. Végre azért nem versenyezhetnek a keresztények a zsidókkal kereskedelmi pályán, mert ezeknek nagy előnyt biztosít társulati szervezkedésük és a hatalmokban lévő sajtó.
34. Hogyan uzsoráskodnak a zsidók? Hogy a gyors meggazdagodás ezen kiváló tényezőjével foglalkozhassék a zsidó, előbb kereskedés, csalás, vagy ennél is rosszabb módon kell valami kevés pénzt, gabonát vagy más forgalmi cikket szereznie, melyet aztán a szorultságban lévő kereszténynek lehetőleg rövid időre és nagy kamatra költsönöz megfelelő biztosíték mellett. De azzal még korántsem éri be, hanem mindjárt a kötelezvénybe az adott összegnek kétszeresét írja be, s a visszafizetésre oly időt határoz, melyben adósa nem tehet szert pénzre. Időközben különbféle szolgálmányokat, ajándékokat csikar ki adósától, aki akarva, nem akarva teljesíti hitelezőjének méltatlan kívánatait, azon reményben, hogy majd, ha annak idején nem tud fizetni, nem fog vele szigorúan bánni hitelezője. Azonban a fizetés idejének közeledtével már emlékezteti tartozására a zsidó; aztán mindinkább szorongatja, hogy megfélemlítse és szabódásra bírja. Ha van elégséges biztosítéka az adósnak, kiegyezik vele a zsidó, úgy hogy az adós a várakozásért jókora összeget ír alá új kötelezőben a hitelezőnek szintén magas kamatra. Végre, ha az adós oly szerencsés helyzetben van, hogy a második határidő leteltével kifizetheti tartozását, úgy már legalább ötször anynyit kell visszafizetnie, mint amenynyit valósággal költsön kapott. Azonban ily áron csak ritka esetben hagyja menekülni hálójából kiszemelt áldozatát a zsidó ármány; mert a zsidó hitelező holmi cselszövény által úgy intézkedik, hogy az adós a harmadik és negyedik határnapon se tudjon fizetni. Így aztán mindig szabódás és fülig való eladósodás a dolga, mely öt szívtelen hitelezőjének szolgájává teszi. És midőn már látja a zsidó, hogy hamis követelése a biztosítéknak legalább felét kimeríti, bepörli adósát, elárverezteti birtokát; eltávolít másokat az árverezéstől különbféle mesterfogásokkal, hogy ő vehesse meg fele áron a birtokot; így jutván 50 forint uzsorás költsönnel pár év alatt 6000 forintot érő birtokhoz.
35. Mire való hát az uzsora-törvény? A mostani uzsora-törvény, mely hihetőleg zsidógyárból került ki, csak arra való, hogy a becsületes tőkét elriaszsza, s a költsönre szorultakat, a becsülettel nem törődő zsidóságnak martalékul dobja, az úgynevezett szabadelvű kormány és törvényhozás nagyobb dicsőségére.
36. Nincsenek-e keresztény uzsorások is? Vannak ugyan keresztény uzsorások is; mert a névleges keresztények sok rosszat elsajátítottak már a zsidóktól; mindamellett, ha nincsenek zsidóval szövetségben, az ő fosztogatásuk úgy aránylik a zsidókéhoz, mint a szúnyog csípés a skorpió harapáshoz.
37. Vannak-e orgazdák is a zsidók között? Vannak bizony, és pedig számtalanok mind városokban, mind faluhelyen. Ezen gyalázatos foglalkozás igen alkalmas arra, hogy a munkakerülő, szegény zsidók hamar vagyonhoz jussanak. Minthogy a tolvajok és rablók igen olcsón adnak túl könnyen szerzett prédájukon, kivált ha a vevőnek hallgatagságában és eszélyességében megbízhatnak; eziránt pedig a zsidó természet kellő biztosítékot nyújt, még a fölfedeztetés veszélyében is tudván segíteni magán az orgazda, hasonszőrű hitsorsosainak közreműködésével. Azért, ha valakitől oly tárgyat oroznak el, mely a tulajdonosnak, személyes érdeklődésénél fogva, sokkal becsesebb, mint amenynyit valóban ér, leghamarább úgy juthat ismét annak birtokába, ha az ellopott tárgynak valódi értékén fölül valamit ígér az effélékkel foglalkozó zsidónak és lemond a törvényes keresetről. Ritka eset, hogy a megbízott zsidó meg ne kerítse az ellopott tárgyat, kivéve, ha nem bízik az ígérőnek szavában.
38. Mit tapasztalunk faluhelyen? Azt tapasztaljuk, hogy a cselédek és a gazdák fölnőtt gyermekei által korhelykedés, kártyázás, vagy cifrálkodás végett elkövetett lopások a zsidó orgazdának nem utolsó jövedelmi forrását képezik. Még maguk a gazdák nejei is, majd torkoskodás, majd pipere kedvéért a legszükségesebb élelmi s egyéb házi szereket is megdézsmálják saját kamarájokban, s titkon a zsidóhoz viszik potom cserébe. Ebből aztán megfejthető azon talány is: mikép lehetséges az, hogy majd minden községben találhatók olyan zsidók, akik látszólag semmivel sem foglalkoznak, még is jól élnek, úriasan ruházkodnak, szükségtelen cselédet, lovat tartanak, s mindamellett pénzben soha sem szűkölködnek? Azért bátran lehet állítani, hogy, ha nem volnának zsidó orgazdák, a napirenden levő lopásoknak, rablásoknak tizedrésze sem történnék.
39. Hogyan csalnak a zsidók? Ezerféleképen, ha mégis számokkal kifejezhetők azon hamisságok, cselfogások és ámítások, melyeket üzleteikben mások megkárosítására fölhasználnak. − Minden gondolatuk, szavok és mozdulatuk közvetetlenül, vagy közvetve csalásra irányul. Erre céloz minden törekvésök; ebben szerepel kiváló tehetségök, hitelök, még vallásos buzgalmok is. Azért leginkább kedvelne az olyan üzletet, foglalkozást, melyben legtöbb alkalmok van nyereségdús csalásra. Ε miatt szeretnek mindnyájan kereskedéssel foglalkozni, melylyel csaknem egyenértékű, néha még jövedelmezőbb is az italmérés. Azután jön a mészáros- és pékmesterség, melyek- ben ha versenyez velök a keresztény ember, okvetetlenül tönkre megy; mert nem érti úgy a mesterséget mint a zsidók, t. i. a csalás mesterségét. Így lehetséges csak, hogy a ronda zsidó nagyobb haszonbért fizethet a korcsmától, mint a keresztény, és még meg is gazdagszik belőle; mert hamisított az itala, hamis a mértéke, hamis a krétája, számvetése, fizetése, hitelezése, törlesztése, követelése, hamis még utolsó lehelete is.
IV. FEJEZET. A zsidóság előbbi helyzetéről.
40. Miért nem gazdagodtak nálunk a zsidók előbbi időkben. Mert előbb ők csupán a legalábbvaló árúval kereskedtek kicsinyben, és azt is kénytelenek voltak aztán keresztény nagyobb kereskedőknek eladni csekély nyereséggel. A könnyen rászedhető köznépnél pedig a jobbágyság eltörlése előtt igen kevés pénz és csekély szükséglet volt; azért vele a zsidó ritkán érintkezett, tehát alkalma sem volt a népet fosztogatni. A birtokos urak pedig szóba sem álltak zsidóval; csupán a köznemesség szolgáltatott akkor alkalmas talajt az üzérkedésre, de ez is veszélyes ingovány volt a zsidóra nézve; mert fokossal fizetett a csalónak.
41. Tehát a jobbágyság eltörlése nem vált hasamra a köznépnek? Igen is, hasznára vált, s nemsokára meg is látszott rajta, hogy a szorgalmas és takarékos gazdák gyarapodnak; százakkal, ezrekkel rendelkeznek. Azonban épen ezen gyarapodásuk csábította, ösztönözte az élelmes zsidókat, hogy velök gyakrabban érintkezzenek, s a kevésbbé óvatosakat hálói okba kerítsék és mérges pókokként szíjják ki friss verőket.
42. Tehát a zsidóknak használt a jobbágyok fölszabadítása? Mindenesetre, többet használt ezeknek, mint a fölszabadult jobbágyoknak; mert ezeknek tulajdonukká válván a földbirtok, hitelalapot képezett, melyre a zsidó biztosan költsönözhetett a csakhamar jobb élelemhez és fényűzéshez szokott népnek, melyet földesúr már nem védett a zsidóságnak fosztogatásai ellen. Maguk a földművesek pedig sokkal gyarlóbbak voltak, hogysem a zsidók csábításainak ellenállhattak, kelepcéjöket elkerülhették volna.
43. Mi okozta mégis leginkább a népnek elszegényedését? A zsidóságnak és a tőkének fölszabadítása.
44. Menynyit ártott a nép jólétének a zsidóság fölszabadítás? Ez képezte a halálos döfést, nem csupán a volt jobbágyok és köznemesség, hanem számos nagybirtokos jólétének megsemmisítésére is, alkalmat adván a ravasz zsidóknak nemcsak a forgalomban lévő pénzt, hanem az ingatlan birtokot is a hiszékeny birtokosoktól elsajátítani, és ekképen szolgáikká tenni azokat, akik előbb uraik voltak.
45. Miben mutatkozik leginkább a zsidók fölszabadításának káros hatása? Leginkább mutatkozik ez az ingatlan birtok- nak zsidó kézre jutásában, melyet csak úgy potom áron, holmi cselfogásokkal rohamosan tettek és tesznek sajátjukká; úgy, hogy napjainkban már a legterjedelmesebb uradalmak, a legszebb paloták, a főúri családok híres várai zsidókat uralnak, kik csupán zsellér lakói voltak a legrongyosabb viskóknak. Előbb mindnyájan gyalog kullogtak nehéz batyukkal terhelve, s ha néha egy lovas kocsit fogadtak, _ heten mentek rajta vásárra; most pedig minden bitang zsidónak van saját lova, s a legszebb fogatok zsidóra vallanak. Csaknem minden korcsma, mészárszék az ő kezökben van. Már a közhivatalokba is befurakodnak; a zsidó bírák, zsidó ügyvédek, zsidó orvosok szinte hemzsegnek; egyéb, bizalmat igénylő, fontos állások is már ezen megbízhatatlan fajjal vannak betöltve; s jaj annak, aki karmaik közé jut.
46. Miért szabadítottak föl tehát a zsidókat? Csak szabadelvűségből; valósággal pedig azért, hogy a zsidóság fölszabadítói legyenek jövőre annak rabjai; kik már akkor is a zsidók kincseinek igáját viselték, midőn felszabadításukat eszközölték. Másképen nem is képzelhető, hogy ezen vészthozó lépést megtették volna, a legnagyobb magyarnak, boldogult Széchenyi István grófnak bölcs óvása dacára. A könnyelmű felszabadítók ugyan megérdemlették sorsukat, csakhogy fájdalom! magukkal együtt egész nemzetünket örvénybe sodorták. Azért mondák már akkor a messzebblátók, hogy inkább az akkori országgyűlést kellett volna fölszabadítani a zsidók pénzigájától.
47. Hát más országokban nincsenek fölszabadítva a zsidók? Dehogy nincsenek; föl vannak szabadítva a legtöbb országban, és a legnagyobb birodalmakban; ámde fölszabadításuk olyankor történt, midőn azon országok lakosságának zöme értelmi fejlettsé- généi fogva már biztosan versenyezhetett a zsidókkal. Mi ellenben, a még tudatlan és jóhiszemű népet martalékul dobtuk a ravasz zsidók cselszövényes kizsákmányolásának, telhetetlen kapzsiságának.
48. Tehát mégsem mindenütt oly ártalmasak a zsidók, mint nálunk? Ha mindenütt oly mértékben űzhetné ezen kincsszomjasfaj fosztogatásait mint nálunk, úgy már az egész világ a zsidókat uralná; de másutt annak idején gondoskodtak arról, hogy a zsidók, ha teljesen ártalmatlanokká nem tehetők is, legalább korlátolva legyenek hamis üzleteikben és mindent elnyeléssel fenyegető törekvéseikben. Azonban kisebb, nagyobb mértékben mindenütt érezhető káros hatásuk, és azért mindenütt ellenszenvvel viselkedik irántok a nép.
V. FEJEZET. A zsidóság korlátlan garázdálkodásának okai.
49. Miért nem korlátolják nálunk a zsidók túlkapásait? Azért nem teszik, mert már igen is nyakunkra nőttek, úgy hogy most már ők képviselik nálunk a hatalmat; ennélfogva mindazon tényezők, melyek hivatva volnának ennek eszközlésére, némileg tőlök függnek. Maga a kormány és az országgyűlés is kiváló tekintettel van rajok, nem csupán magán szolgálatukért, hanem azon nagy befolyásuk miatt is, melyet pénzhalmazaikkal és a zsoldjokban álló sajtónak segítségévei a közügyekre, az országok sorsára gyakorolnak.
50. Milyen eredménye lesz ezen visszás állapotnak? Ennek sajnos eredménye már mutatkozik azon elkeresedésben, melyet a zsidóság hencegő hatalmaskodásai a népnél előidéztek, mely leginkább érzi terhes igájokat, s keserves keresményének elnyelőit látja bennök; méltán aggódva, nem csak egyes polgárok, hanem a haza jövő sorsán is, mely e hazátlan kincsimádók tetszésétől függvén, borzasztó örvény szélére jut, hogy elpusztuljon a vitéz bajnokok sírjain dőzsölő korcsivadék, mely kivetkőzve az ősapák dicső erényeiből, nem szégyenli a hónából kiátkozott, kóborló fajt magához ölelni, s hazánk sírásójává tenni.
51. Hát a zsidónak nincs hazája? Sem országa, sem hazája. A zsidóság valóságos élősdi faj, mely másoknak életnedvével táplálkozik, úgy, hogy míg maga szemlátomást gyarapodik, az éltető törzset tönkre teszi. Ily élősdi faj nem állhat fönn a maga erejéből, munkájából, termeléséből, hanem mások által kapartatja ki a forró gesztenyét, s aztán maga eszi azt meg; csupán a silány héjat engedvén át a fáradozóknak.
52. Miért van zsidóktól függő országgyűlésünk? Mert a választók nagy többsége vagy nem ismeri választói jogának fontos voltát, vagy legalább nem fektet nagy súlyt ennek célszerű gyakorlására; majd közönyösségből, majd csábítás vagy vesztegetés folytán hozzájárulván oly képviselők választásához, akik nem a közjó érdekében vágyódnak ezen fontos állásra, hanem saját hasznukat keresve; és mint képviselők, azoknak szolgálatába szegődnek, kiktől maguk részére várnak jutalmat eladott szavazatuk fejében; mit sem törődve választóik s a haza érdekeivel. Kivált, ha sok pénzökbe került megválasztásuk, azt gondolják, hogy csak kártalanítják magokat, ha a választásra fordított költséget busás kamattal együtt viszszaszerzik.
53. Miért van zsidóktól függő kormányunk? 1-ször azért, mert alkotmányos államban a kormány az országgyűlési többségnek kifolyása, melynek jellegét fölveszi és viseli. 2-szór azért, mert nagy befolyással bírván a zsidóság mindenütt, csaknem tarthatatlanná tenné a kormánynak állását, ha ez hozzá nem alkalmazkodnék. És végre 3-szor azért, mert a pénzszükségben szüntelen szenvedő kormány gyakran szorul költs önre, melyet csak azoktól kaphat, kiknél mindig pénzözön van, a zsidóktól.
54. Milyen bűnt követ el a megvesztegetett választó? Égbe kiáltó bűnt követ el az olyan választó, aki meggyőződése ellen megbízhatatlan, gyanús, vagy épen jellemtelennek ismert képviselőjelöltre szavazván, közreműködik a törvényhozás kiváló tényezőjének meghamisítására; és pedig vétkezik: 1-ször önmaga ellen erőszakot tévén jobb meggyőződésén és alárendelvén fontosabb érdekeit a pillanatnyi haszonnak. 2-or felebarátja ellen; veszélyeztetvén polgártársainak érdekeit is becstelen üzletével. 3-or hazája ellen; melynek árulójává, sírásójává lesz, kitüntetés vagy választói jogának elprédálása, megfertőztetése által. Miért a haza nemtője bosszúért kiált az égbe, hogy a magyarok Istene mennyköveinek legtüzesebbikével sújtsa pokol fenekére az édes hazának enynyire elvetemedett, gaz fiát.
55. Kik szoktak vesztegetni? Mindazok, akik nem bízván keresetök igaz voltában, nem mernek üres kézzel megjelenni a választók ítélőszéke előtt. Ilyenek: a gazdag dicsvágyók, az érdemnélküli hivatalhajhászók, a tudatlan becsvágyók, a magánérdekek bérencei vagy rabjai, és a bizalom vesztett kormány.
56. Hogyan teheti azt felelős, kormány? A kormánynak felelőssége a gyakorlatban − fából csinált vaskarika. − Míg szavazattöbbséggel rendelkezik valamely kormány az országgyűlésen, addig hasztalanul vonják felelősségre; mert pártja mindig fölmenti őt a vád alól köteles szavazattöbbsége által. Ha pedig nincs döntő pártja, úgy pusztulnia kell a kedves bársony székekről.
57. Hogyan kell jó hazafinak bánni a vesztegetökkel? Kerülni kell őket, mint a gonosz szellemeket és megvetőleg elfordulni tőlök. Azonban, ha a választó egyén nem bír kellő szilárdsággal ellenállni pénzbeli, vagy itatási kísértésöknek, fogadjon el mindent, amivel kínálják, azon benső, erős fogadással, hogy mindamellett megmarad meggyőződésénél s annak idején úgy fog szavazni, mintha semmit sem kapott volna. És ha megtartja fogadalmát, úgy ő nem tekinthető megvesztegetettnek, és felelőségre sem vonható ezen az alapon, de az önkénytes ajánlatok elfogadása miatt sem, ha azokért netán tett ígéretét nem teljesítette is, mert a rosszra adott szavának megtartására a keresztény erkölcs elvei szerént kötelezve nincs is; nem is lehet.
VI. FEJEZET. A zsidókérdés megoldásáról.
58. Hogyan nevezzük a zsidóság túlkapásai folytán fölmerült közbajt? Röviden zsidókérdésnek nevezzük azt.
59. Létezik-e mindenütt zsidókérdés? Kisebb nagyobb mértékben majd minden országban létezik zsidókérdés; kiváltképen mégis azon államokban, melyeknek művelődése, más szerencsésebb államokéval egy időben különös viszonyaik miatt nem történhetvén, fejlődési hátramaradásuk alkalmas talajt szolgáltatott arra, hogy a műveltebb országokból a felvilágosodás által kiszorított zsidók, önkénytelenül azon országokba özönlöttek, melyekben könnyű volt nekik még a sötétben botorkálni, a zavarosban halászni; saját előnyükre zsákmányolván ki a fölvilágosodás és népnevelés ottani hiányát.
60. Van e nálunk zsidókérdés? Van bizony, pedig oly mértékben, hogy annak terjedelméről és vészthozó hatásáról fogalma sincsen a műveltebb külföldnek, és azért ez nem is ítélheti meg alaposan a zsidók miatt aggodalmunkat és eljárásunkat.
61. Mi a teendőnk a nálunk nagymértékben létező zsidókérdéssel szemben? Minden kérdés feleletet igényel, tehát a zsidókérdés is. Erre pedig feleletül szolgál annak megoldása.
62. Miképen eszközölhető a zsidókérdésnek megoldása? Az idő- s a helyi viszonyok kívánalma szerint különbféle módon. Vannak országok, melyekben egyszerűen úgy oldották meg a keletkező zsidókérdést, hogy annak idején, vagyis a zsidóság fölszabadítása előtt, megkívántató fokot érvén el bennök a műveltség, e világosságot kerülő fajt nagyrészben kiszorították kebelökből, miként a bor erjedésekor kiveti a káros törkölyt. Másutt meg csekély mérvben jelentkezvén ezen kór, könnyen gyógyítható. De nálunk már idült vészkórnak tüneteit mutatván, gyökeres orvoslást vagy épen műtétet kíván.
63. Miben áll ezen orvoslás.? Az antiszemitizmusban, vagyis önvédelmi intézkedések szigorú alkalmazásában.
64. Nem volna e hajnak másféle gyógyszere? Volna ugyan más gyógymódja is; csakhogy ehhez semmi reményünk sincs, mert alkalmazása nem tőlünk függ.
65. Miben állna-e gyógyómd? Abban, hogy a zsidók, megelégedve eddigi fosztogatásaikkal, most saját biztosságuk végett önkényt vonuljanak vissza az őket számaránylag megillető működési körbe, vagy pedig a törvényhozás szorítsa őket oda, hol ártalmatlan lesz müködésök.
66. Miért nem várhatunk sikert e gyógymódtól? Mert a telhetetlen zsidók önkényt soha sem vonulnak vissza az üzletben s más fontos ügyekben elfoglalt, jövedelmes állásaikból; sőt mennél inkább növekedik számuk, annál inkább tágítják hatáskörüket is.
67. Miért nem szoríthatná arra őket a törvényhozás? Mert a törvényhozás, melynek elengedhetet- len föladata, alkalmas eszközökről gondoskodni, bármely kártékony hatásnak ellensúlyozására, nagyobbára pénzigájokat viselvén, mit sem mer ellenök tenni. A végrehajtó hatalom pedig szintén szemet huny, hogy a zsidókkal jó lábon állhasson. Különben is a képviselők többsége a kormánynyal együtt az álszabadelvűség nótáját járja, a szabadság, egyenlőség és testvériség meghamisított fogalmainak tág keretében.
68. Mit tehetne e végre a törvényhozás? Ez legtöbbet tehetne oly törvények létesítése által, melyek alkalmasak mind magán, mind közügyekben kellő arányt biztosítani a kereszténységnek, s ezt megótalmazni a zsidók elnyomása és kifosztása ellen.
folytatás a II. részben
|
Kommentáld!