ANTISZEMITA-KÁTÉ, 1884. (folytatás)
VII. FEJEZET. A társadalmi gyógymódról.
69. Minthogy sem a törvényhozás, sem a kormány nem teljesíti ebbeli kötelességét, ki van hivatva a megfelelő cselekvésre? Maga a vérig zaklatott közönség, társadalmi szövetkezése és célszerű közreműködése által. Ezen szövetkezés az antiszemitizmusban mutatkozik.
70. Meddig terjed az antiszemitizmusnak hatásköre? Terjedelmét illetőleg az antiszemitizmusnak nincsen szorosan körvonalozott hatásköre, mely a szerint változik, amint kiterjesztése vagy megszorítása a védelmi intézkedések tekintetéből szükségesnek mutatkozik.
71. Tehát csupán csak védelemre szorítkozik az antiszemitizmus? Csupán védelemre szorítkozik ez, nem lévén sem feladata, sem szándéka más, mint védelmi küzdelmet vívni a fölülkerekedni vágyó zsidóság hallatlan vakmerősége ellen, a keresztény többségnek érdekében, hogy ennek az őt megillető helyzet és befolyás az államéletben biztosítva legyen.
72. Miben áll az antiszemitizmus intézkedése? Abban, hogy az államhatalmi tényezők által nem ótalmazott társadalom, maga veszi kezébe a védekezés ügyét, és saját körében, hatósági befolyás nélkül alkalmazza a célszerüknek mutatkozó eszközöket.
73. Mily eszközöket használ az antiszemitizmus? Az antiszemitizmus kitűzött céljának elérésére mindig csupán békés és törvényes eszközöket használ; azonban gyakran megesik, hogy a zsidóság túlkapásai, hetykélkedő és kihívó magaviselete anynyira fölingerelnek egyes községeket, városokat, vagy megyéket is, hogy a türelmét vesztett köznépnek egy része, a méltatlan eljárás fölötti elkeseredésében, maga szolgáltat igazságot; vagy inkább megbosszulja azt, hogy az arra hivatottak igazságot nem szolgáltatnak oly módon és eszközökkel, melyeket józan ember nem helyeselhet. Azonban a kétségbeesett kifosztottaknak ily kicsapongásai onnét erednek, hogy senki sem vállalkozván mentőnek, tapintatos vezetés hiányában az ingerült nép könnyen tévútra lép, s izgatók által még bátorítva is, oly tettekre ragadtatja magát, melyek föltétlenül kárhoztatandók, és nemcsak, hogy célhoz nem vezetnek, hanem még ártanak is a jó ügynek.
74. Hasznos-e az antiszemitizmus üldöztetése? Az antiszemitizmus mint társulat vagy párt soha sem fog erőszakot használni dicső feladatának megoldására; s épen azért nemcsak nem kell üldözni, hanem inkább előmozdítani és támogatni mindazon tényezőknek, melyeknek érdekökben áll a rohamosan fejlődő zsidókérdésnek békés megoldása.
75. Mily biztosítékot nyújt az antiszemitizmus békés eszközeire nézve? Kellő biztosítékul szolgálhat e tekintetben azon erős meggyőződése, hogy a zsidókérdés helyes megoldása erőszakos eljárással nem eszközölhető. Ennélfogva sem nem igényli, sem nem engedi meg erőszaknak alkalmazását.
76. Miért nem lenne erőszakkal megoldható a zsidókérdés? Azért, mert nem is képzelhető, hogy a föld kerekségén mindenütt egyidőben törne ki a koldusbotra juttatott népnek bosszúja zsidó kifosztói ellen s hogy ezen heréket egy csapással kiirtsa a munkára teremtett emberek sorából. Ha pedig csak egy vidéken vagy országban pusztulnának el, csak ideig óráig szabadulna meg tőlök azon vidék, vagy ország, mert csakhamar máshelyről jönnének helyökbe, valószínűleg még gonoszabb, sóvárgóbb fajrokonaik, s elülről kezdenék a kizsebelési munkát fokozott buzgalommal!
77. Miért remélhető békés, törvényes úton a zsidókérdésnek helyes megoldása? Mert az e végre teendő intézkedések csak olyanok lehetnek, melyek a bajnak gyökeres orvoslását célozzák, és azért mindjárt okaiban megszüntetik azt és kiirtják mindenkorra.
78. Mit kell tenniök az antiszemitáknak, hogy a zsidókérdés mielőbb kellő megoldást nyerjen? Főképen arra kell törekedniök, hogy antiszemita képviselők menjenek az országgyűlésre. De azalatt is minden erejökből oda kell működniök, hogy táisadalmi úton is, minden lehető megtörténjék a zsidóság hatalmának megtörésére.
79. Mi volna a teendője az antiszemitikus szellemű törvényhozásnak? Ily törvényhozásnak föladata lenne megfelelő törvények hozása által tántoríthatatlanul oda hatni, hogy minden honpolgár lehetőleg védve legyen a körülmetélt csalók fosztogatásai ellen mind személye, mind vagyona, mind keresete tekintetéből; aztán meg a keresetforrásokat úgy szabályozni, hogy a forgalomban lévő pénz ne szivárogjon mindenfelől egy sehonnai faj zsebeibe.
80. Megoldaná-e a törvényhozás a zsidókérdést ezen föladatának teljesítésével? Nálunk ezzel nem lenne a zsidókérdés megoldva, csupán enyhülne a baj és a haldokló vonaglása tartana tovább; minthogy nálunk már oly idült és elmérgesedett e baj, hogy óvintézkedések által már nem lehet célt érni. Visszaható, illetőleg előbbi mulasztásaink sajnos következményeit jóvátevő intézkedésekre van szükségünk, melyek a törvényhozásnak eddigi hibáit, káros következményeikkel együtt utólag helyre hozzák.
81. Miképen tehetné meg ezt a törvényhozás? Ha például oly törvényeket alkotna, melyek a fölszabadítási törvény bolygatása nélkül az ingatlan birtoknak szerzését és megtartását azon föltételhez kötnék, hogy 1-ször a keresztény csupán keresztény mun- kások által, nem keresztény pedig csakis nem keresztény munkások által végeztesse rajta a szükséges munkát. 2-szor, hogy cselédek tarthatására is ugyanazon szabály legyen alkalmazva. 3-szór, hogy keresztény többségű országban csak keresztény viselhessen közhivatalt, vagy oly állást és üzletet, mely kiváló bizalmat igényel, mint az ügyvédi, orvosi és gyógyszerészi állás, meg étel és italárulási üzlet. Mészáros- és pékmesterség; valamint a lisztnek és egyéb könnyen hamisítható tápszereknek árulása csak keresztényeknek legyen megengedve.
82. Miért nem orvosolható nálunk a baj különleges törvények nélkül? Mert azon hatalom megtörése, melylyel nálunk a zsidók rendelkeznek, csupán óvszerekkel már meg nem törhető; minthogy a földbirtoknak jelentékeny része, a kereskedés csaknem egészen, a pénznek zöme, a sajtónak kilenc tizedrésze az ő kezökben lévén, oly hatást gyakorol a társadalmi viszonyokra, mely mindenütt a zsidók előnyére válik, és lehetetlenné teszi, hogy a keresztények bármily irányban versenyezhessenek velők, s igy nem csak nem orvosolható a baj, hanem még növekszik is.
83, Mikében lehetne a zsidókérdést társadalmi úton megoldani? Úgy, ha például a keresztények mit sem adnának el a zsidóknak s nem is vennének tőlük semmit; ha sem szolgai, sem egyéb munkát nem végeznének számukra. Ezen esetben a zsidókat nem kellene kikergetni az országból, mert önkényt mennének el föltartóztathatlanul. Ily móddal képes őket hazánkban is némely község maiglan is kö- rétől távol tartani; más országokban pedig a zsidók távoltartására elégségesnek bizonyult a község lakosságának oly megegyezése, hogy zsidótól nem vásárolnak legcsekélyebbet sem. És ez nyilván mutatja, hogy mily hazugság van bizonyos zsidó képviselőnek azon hencegő állításában, hogy ha nekünk keresztényeknek nem tetszik hazánkban a zsidóság igáját viselni, mi költözzünk ki; ők itt maradnak. Pedig dehogy maradnának, ha megkötnék is, ha nem lenne kit fosztogatni.
84. Miért nem alkalmazzák tehát ezen békés módot a zsidósággal szemben? A szomszéd országokban alkalmazzák is látható sikerrel e módot, mit sem vásárolván zsidótól, s így megfosztják őt keresetének kiváló fórrá • sától, tehát nyereményének nagy részétől is; minthogy saját hitfeleiktől vásárolják be szükségleteiket.
85. Miért nem történik ez nálunk is? Egyes községek nálunk is vannak, melyek a zsidó tolakodásnak maiglan is ellenállának leginkább azáltal, hogy a községbe furakodott zsidótól semmit sem vesznek; még borát, pálinkáját is megvetik, ha korcsmát bérel. Pedig már ez is jó kezdeménynek s utánzásra méltó; de elszigetelve csupán az illető községnek van hasznára, nem sokat lendítvén a zsidókérdés megoldásán.
86. Nem alakulhatnának ily szövetkezetek az egész országban? Miért nem alakulhatnának? s voltaképen erre törekszik az antiszemitizmus társadalmi körben. De az üdvös eszmének megvalósítása csaknem elháríthatatlan akadályokkal találkozik egyrészt azért, mert arra kényszeríteni senkit sem lehet; az ön- kényti kötelezettség pedig nehezen létesíthető egyes községekben is, anynyival kevesebbé egész országban. Sőt igen sok helyen ki sem vihető anynyiból, hogy kis községben nem is vállalkozik keresztény ember a csekély szükségletek árulására; mert abból meg nem élhet, ha csak ezen mellékes kereset mellett a csalást nagyban nem űzi, mint ahogy a zsidó tesz. Továbbá azért is, mert a szegényebb községekben igen sokan, kivált asszonyon: egész télen át hitelben vásárolnak s aztán csépléskor fizetnek, ahogy tudnak, bőven ugyan, de titkon, s félig-meddig lopva. Ily elárusítás mellett a zsidó ugyan meggazdagszik, de becsületes, keresztény ember tönkre jutna.
87. Hogyan lehetne mégis ily móddal az ügyön valamit lendíteni? Úgy, hogy legalább a nagyobb községekben közös megállapodás folytán gondoskodni kellene arról, hogy legyen keresztény üzlet, melyben a helybeliek bevásárolhassák szükségleteiket; s ha kivihető, kötelesek is legyenek ott vásárolni be. A kötelezettség esetére bizonyosan akad vállalkozó az üzlet létesítésére. Ε nélkül azonban csupán a vagyonosabbak szövetkezete és előlegezése által jöhet létre ily üzlet, milyennel más országokban majd minden község el van látva lakosainak nagy hasznára.
88. Kiket illetne meg a kezdeményezés az önsegélyezés terén? Mindenesetre a nagybirtokosokat, kivált az italmérési jog, tulajdonosait, kiknek a zsidó haszonbérlő nem csupán azért fizeti a túlságos haszonbért, hogy italt mérhessen, hanem inkább azon tetekintetből, hogy amellett alkalma legyen a köz- ségbelieket különbféle módon kizsebelni. Pedig a regálé-jogban nincs benne a kizsebelési jog; de a zsidónál ez együtt jár, egy üzletet képez, melynek fő ága a kizsebelés. Ennélfogva a közjó érdekében a korcsmák kiadásánál a zsidókat ki kell zárni a bérletből.
89. Ki kárpótolja a regale tulajdonosokat az ebből származó veszteségért? Leginkább saját helyeslő öntudatukban találnak ezek kárpótlást; aztán meg abban is, hogy a községbeliek magok is jólétre jutván, nem néznék irigy szemmel a nagybirtokosoknak jobb sorsát; nem okoznának nekik számtalan károkat; valamint saját cselédjeik is megmenekülvén ekképen az őket szopó pióczáktól, hívebben szolgálnának, s nem lennének kénytelenek meglopni uraikat, hogy a zsidó korcsmáros hálójából kivergődjenek. Tehát az italmérési bérletnél mutatkozó veszteség inkább csak névleges, s a valóságban még nyereségnek is beillik, ha tekintetbe veszszük azt, hogy a keresztény bérlő is megad anynyit, a menynyit az italmérési üzlet fosztogatási melléklet nélkül megér.
90. Hajlandók-e erre a regálé-tulajdonosok? Még most csak gyéren mutatkoznak ily derék s bölcs hazafiak, de szép példájok bizonyosan számtalan követökre fog találni; s már ez is letörné egyik szarvát a zsidóknak. Azért minden magyar ember már messziről kalapot emeljen oly nagybirtokos előtt, aki sem korcsmáját, sem földjét, sem egyéb jószágát nem adja zsidónak haszonbérbe.
91. Hová lesznek aztán a zsidók, ha legjövedelmezőbb üzleteiktől elesnek? Az már az ő gondjok. Midőn a mocsár vizét lecsapoljuk, nem igen törődünk azzal, hová lesznek aztán a benne lakmározó vartyogók! Különben is, a zsidók sem törődnek azzal, hová lesz a kifosztott magyar nép, a földönfutóvá tett régi keresztény birtokos.
92. Nem ellenkezik-e ilyen előírás a szabadság, egyenlőség és testvériség magasztos elvével? A szabadkőművesek, a zsidók és ezeknek uszályvivői, meg a zsidó zsoldon élősködő sajtó, természetesen azt kiabálják teli torokkal, hogy ellenkezik amikor a zsidóság üzelmeinek korlátozására irányul; de ha keresztények ellen fordul a koczka, akkor a legméltatlanabb eljárás sem ellenkezik azzal.
93. Mi hát tulajdonképen az a nagy zajjal kürtölt szabadság? A szabadság határozatlan fogalom, melylyel egyik ember a másikat ámítja, holott ennek a valóságban semmi sem felel meg. Az a kincs, melyből mindenki sokat igényel magának, másnak pedig igen keveset ad; az a gyümölcs, melyből a ki mohón eszik, megcsömörlik tőle, megdőrül és lázong.
94. Tán nem is igaz tehát, hogy századunk a szabadság kora? Nevezze akinek hogyan tetszik. Anynyi bizonyos, hogy évezredek előtt is nagy híre volt ezen idegen virágnak, s illatától annyira elkábultak az emberek, hogy roppant birodalmakat is megsemmisítettek. Ezidő szerint is nagy zajt ütnek vele a hiszékeny emberek előtt; pedig lépten nyomon oly jelenségekkel találkozunk, melyek a szabadságból inkább gúnyt űzni látszanak; beigazolván azt, hogy sem személyével, sem vagyonával, sem beszédével, sem indulatival szabadon nem rendelkezhetik az ember. Mindenét ellenőrzik, meg- adóztatják, megvámolják, megfelezik; még a munkát is mások ízlése, parancsa szerint kell végeznie legtöbb embernek, s keserves keresményéből itt is ott is elcsípnek valamit, hogy, alig marad belőle kóstolónak. A ki ezekben helyezi a szabadságot, az bizony fejelágyára esett.
95. Hát az egyenlőséggel nem ellenkezik-e a zsidó ellenes mozgalom? Az egyenlőséget őrlik ugyan minden szélmalomban, de a világ nagypiaczán senki sem találkozik vele. Sőt tiltakozik ellene maga a természet is, mely bámulatos nagyszerűségében nemcsak nem mutathat fel két teljesen egyenlő lényt vagy tárgyat sem, hanem például az áldott kenyérfa mellett gyilkos mérgű bürköt is termeszt, melyet csak a dőre ápolna egyenlő gonddal más hasznos növények között.
96. De a testvériséggel hogyan fér meg a zsidók üldöztetése? Üldözésről szó sincs a zsidóellenes eljárásban; mert az már nem volna önvédelmi harcz, mely az antiszemitizmusnak feladata. Egyébiránt a testvériségnél is mindenki saját malmára hajtja a vizet. Az ál-liberalizmus, a szabadkőművesség és a zsidóság sértegeti, üldözi, csöndes lakásaikból kikergeti az államnak leghasznosabb polgárait, akik soha sem álltak a bíróság előtt mint vádlottak, s ezt megegyezőnek tartja a testvériséggel; de ha egy csalót, tolvajt, vagy gyilkost valaki nyakon üt, kivált ha a gazember zsidó, az ál-liberálisok és a zsidók tele lármázzák a világot a testvériség megsértésével, embertelenséget, barbarizmust emlegetve. De különben is a mostani szabadelvűek testvérisége abból áll, hogy a gonosztevő rabok- nak akasztani valóknak palotákat építnek, fürdőket rendeznek be, élelmökről, ruházatukról feltűnően gondoskodnak, mintha saját érdekökben tennék de azzal vajmi keveset törődnek, ha a becsületes munkás család munka hiányakor, vagy más baleset folytán éhen hal is. Sőt a haldokló szegény családfőnek feje alól is kihúzzák az árvák könnyeitől nedves párnát, hogy dobra üssék a lelketlen uzsorások követeléseinek kielégítésére. Tehát az efféle szabadelvű testvériségre sem lehet nagy súlyt fektetni.
97. Hát a humanizmus, vagyis: az emberiesség elfajul az antiszemiták kezében? Marad az, a mi ez ideig volt mások kezében, t. i. a szabadság, egyenlőség és testvériség öszszege a maga helyes értelmében. Voltaképen pedig ez is csupán hangzatos szólam, melylyel a ravaszság jégre vezeti az együgyűséget. A jelenkori humanizmus, miként virága és gyümölcse mutatják, édes fivére a föntebbi testvériségnek. Szinte aggódva fáradozik a méltatlanok jólétének biztosításán, a valódi érdemet pedig, mint ellenségét gyűlöli s hálátlansággal jutalmazza.
98. Nemde Krisztus is azt parancsolja: szeresd felebarátodat, mint tennenmagadat? Ez való; és ehhez is kell magát tartani minden kereszténynek, tehát az antiszemitának is. De igen helytelenül értelmezné e fönséges parancsot, aki felebarátjának túlságos, önző kívánatait saját létérdekeinek rovására teljesítené; mert úgy jobban szeretné felebarátját, mint önmagát, ezt pedig Krisztus urunk nem parancsolja. Nem is egyez az sehogy az Isten törvényével, hogy azoknak, akik vesztünkre törnek, még alkalmat szolgáltassunk, eszközöket nyújtsunk gonosz szándékuk végrehajtására. Sőt szoros kötelessége a kereszténynek tehetsége szerint a rossznak elkövetését akadályozni, meggátolni. Pedig csupán ezt teszik az antiszemiták a zsidókkal szemben.
99. Nem találkozik-e a zsidók között is olyan, aki becsületes munkával keresi élelmét? Elvétve akad köztük is jóravaló iparos, aki keze munkája után él; de az ilyen, legalább nálunk soha sem gazdagszik meg; tagadhatlan bizonyságául annak, hogy a rohamosan gazdagodó zsidók aligha igaz utón jutnak vagyonukhoz.
100. Ezer évig megéltünk a zsidókkal békeségben, mért nem élhetnénk most is? Igaz, hogy megéltünk velők sokáig békeségben; s ez leginkább bizonyít a mellett, hogy nem mi vagyunk okai a jó egyetértés felbomlásának; mert ha bántalmazni akartuk volna őket, akár vallásuk, akár társadalmi különcködésök, akár egyéb hibáik miatt, könyebben tehettük volna azon időben, midőn még kevesen, és szegények voltak. De nem tettük, mert nem veszélyeztették létérdekeinket. Azonban az időviszonyok változtával, kivált a jobbágyság megszűnése, és a zsidók felszabadítása óta, anynyira nyakunkra nőttek, hogy vesznünk kell, ha nem védekezünk kellően ellenök. S minthogy a törvényhozás nem gondoskodik megfelelő intézkedésekről, társadalmi úton kell veszélyeztetett létérdekeink megóvására törekednünk azalatt is, míg sikerül úgy átalakítanunk a képviselőház többségét, s vele a kormányt is, hogy azok által végeztessük vallási s nemzeti érdekeink biztosításának bölcs védelmi munkáját.
101. Más országokban is veszélyeztetik-e a zsidók a többi polgárok létérdekeit? Nem anynyira mint nálunk. Sőt vannak egyes országok és egész birodalmak, melyekben alig érezhető a zsidóság csalfa működésének káros hatása; mert számarányuk a keresztényeké mellett csaknem elenyészik, s így káros hatásuk is igen megoszolván, eltűnik. Ezen hatás már magában véve is csekélyebb oly országokban, a melyeknek népe műveltebb, gazdagabb és a kereskedésben gyakorlott volt már akkor, midőn ott a zsidókat fölszabadították. Ellenben nálunk a népnek zömét készületlenül érte a nagy változás, és mivel tudatlan és szegény is volt, csakhamar oly helyzetbe jutott, melyből már most a tanulás, óvatosság és igyekezet sem képes a nyomorultat kiszabadítani, csak rendkívüli intézkedések tehetik tán még jóvá az államéletben elkövetett nagy hibákat.
102. Honnan van az, hogy a zsidóellenes mozgalom miatt a külföldön barbároknak nevezik a magyarokat? Az onnan van, mert a külföldön igen sokan nem ismerik viszonyainkat, s igy nem képesek helyesen megítélni sem terjedelmét, sem horderejét azon bajnak, melyet a zsidók nálunk okoznak. Ennélfogva a józanul gondolkodók is azt hiszik, hogy méltatlanul bánunk zsidainkkal. Továbbá nem ismerik zsidainkat, ezeknek számát és kártékony működését; mindig a hazájokbeli csekély számú, és komolyabb színezetű zsidók lebegnek szemeik előtt, holott nálunk az ország fővárosának egyik választókerületében még választópolgár is több van zsidó, mint keresztény és számuk még folytonosan szaporodik is, mert Gácsországból még mindig több-több özönlik be. A külföldön leginkább a zsidók és szövetségeseik verik a nagy dobot ellenünk, csupán az ö sajtójuk vádol bennünket barbársággal; holott az előkelő körökben méltányolják magunktartását, s a főúri családok, a melyeknek Magyarországban is vannak birtokaik, teljesen mellőzik a zsidókat üzleteiknél, s földjeiket, korcsmáikat, ha olcsóbban is, csupán keresztényeknek adják haszonbérbe.
103. Igaz-e, hogy az antiszemiták irigylik a zsidók tömérdek vagyonát és azért szövetkeznek ellenök? Nem igaz, mert úgy általán a vagyonos osztály ellen szövetkeznének és egyéni hasznot várnának. Az antiszemiták pedig nem magánérdek és egyéni haszon tekintetéből működnek, hanem a közjóért; nem irigység, hanem igazságosság, és hazaszeretet által ösztönöztetvén honvédelmi munkájokban. Azonban lehetséges, hogy némelyeket a fölfuvalkodó zsidók boszszantó henczegése, meg ezek által koldusbotra juttatott ős magyar családok siralmas sorsa is az antiszemiták táborába terel; azonban a pártnak zászlaja körül rendszerint csupán a közjóért önzetlenül buzgólkodó hazafiak védelmi serege sorakozik.
104. Nem kell-e attól tartani, hogy a zsidók ellen fölizgatott néptömeg erőszakoskodásra, rablásra vetemedik, s aztán a nem-zsidók vagyonát is megtámadja? Az antiszemiták nem izgatják a népet a zsidók ellen, sőt kellő fölvilágosítás által még mások izgatásait is sikeretlenekké teszik, komolyan intve a hevesebbeket, hogy rendzavaró tüntetések, erőszakoskodások, rablások által ne szennyezzék be az antiszemitizmus tiszta zászlaját; ne veszélyeztessék biztos diadalát.
105. Nem kell-e üldözni és elnyomni a zsidóellenes mozgalmat? Minthogy ezen mozgalom sem magában véve, sem célja tekintetéből nem ártalmas, sőt hasznos a közjó szempontjából, villámhárítóul szolgálván magoknak a zsidóknak is, okszerűen nem üldözhető; sőt pártolandó és fejlesztendő az e végre alakult szövetkezet; hogy megbízható vezérlet alatt a nép ne csatangolhasson, tévedezhessen a féktelen indulatok dühöngő tengerén, hanem bújában bizalommal forduljon a sértett fél jóakaró és befolyással bíró elvtársaihoz jó tanácsért.
106. Ha mégis üldöznék, mi lenne az eredménye? Az lenne az eredménye, amit rendesen szokott eredményezni az igazság üldözése: az izgalom növekedése, és a szövetkezet gyarapodása.
folytatása a III. részben
|
Kommentáld!