Szeretettel köszöntelek a Magyarország-Magyarmegmaradás2 közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarország-Magyarmegmaradás2 vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarország-Magyarmegmaradás2 közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarország-Magyarmegmaradás2 vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarország-Magyarmegmaradás2 közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarország-Magyarmegmaradás2 vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarország-Magyarmegmaradás2 közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarország-Magyarmegmaradás2 vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Fordulatnak jele sincs, a harmadik negyedévben tovább esett a hazai üzemanyagfogyasztás mértéke a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint - írja az MTI. A visszaesés mértéke az előző év hasonló időszakához képest 3%-os, ami miatt elsősorban ismét a benzinfogyasztás 6%-os zuhanása tehető felelőssé. Bár a gázolajfogyasztás stabilabb képet fest, a korábbi negyedévek kedvező trendjében már itt is törés állt be.
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai - melyek a piac 85%-át fedik le - szerint a harmadik negyedévben tovább folytatódott Magyarországon a szervezet tagjai által eladott üzemanyag mennyisége. A visszaesés mértéke ezúttal 3%-os volt, vagyis az utóbbi negyedévekben folyamatosan nőtt annak mértéke (a második negyedévben 2,6%-os volt a visszaesés). Az utóbbi időszakban (2009 második negyedévtől) a fogyasztási adatok összehasonlítása a jövedéki adó emelések és áfa-emelés miatt torzíthatott, a 2011 harmadik negyedéves statisztika pedig az idén év elején bevezetett kereskedelmi gázolaj rendszere miatt mutathat torzítottabb képet (enélkül egyébként elképzelhető, hogy a visszaesés mértéke még nagyobb lenne).
Ahogy a negyedéves fogyasztási értékek egyre nagyobb mélységekbe esnek, a 12 havi gördülő fogyasztási adat is egyre lejjebb kerül. Mostanra már ott tartunk, hogy a hazai üzemanyagfogyasztás a 2005-ös szinteknek felel meg.
Összeomlás: vallottak a kutasok
Nem újdonság, hogy a harmadik negyedéves visszaesésben is a benzinfogyasztás folytatódó mélyrepülése játssza a főszerepet. A tavalyi harmadik negyedévhez képest 6%-os lemorzsolódást lehet megfigyelni, ami nagyvonalakban megfelel a második negyedévben tapasztalt visszaesésnek. A gázolaj fogyasztásában a korábbi két negyedév növekedést hozott, azonban az utóbbi hónapokban ez a pozitív tendencia is megtört. A gazdasági növekedés lassulását a szállítócégek is megérezhették, aminek szerepe lehetett a gázolajfogyasztás 0,3%-os harmadik negyedéves csökkenésében.
Összeomlás: vallottak a kutasok
Összeomlás: vallottak a kutasok
Az árufuvarozás felől érkező gázolajkereslet mindenesetre a dízel fogyasztásának nagyobb stabilitást kölcsönöz (ezt láthattuk az utóbbi negyedévek fogyasztási adataiban is), amire a kereskedelmi gázolaj január elsejei bevezetése is rásegített, melynek értelmében a fuvarozók 6,5 forinttal olcsóbban tankolhatják az üzemanyag literjét. A fogyasztáson belül így a gázolaj részaránya 55%-os, a benziné pedig 45%-os, míg 2005 elején még csupán 43%-on állt a gázolaj részaránya.
Összeomlás: vallottak a kutasok
Míg a korábbi években az üzemanyagárak hegymenetére a benzin és gázolaj fogyasztásának alakulása érdemi negatív reakciót nem mutatott (a benzin és gázolaj kereslete árrugalmatlannak mutatkozott), addig tavaly az újabbnál újabb árcsúcsoknak már szerepük lehetett a fogyasztás csökkenésében.
A benzin esetében szembetűnőbb az ár és fogyasztás ellentétes irányú mozgása, amit a nagyobb arányú magánfelhasználás magyarázhat. A gázolajfogyasztás relatív stabilitását az árufuvarozásban betöltött szerepének köszönheti (és persze a kereskedelmi gázolaj bevezetésének is), és talán a lakossági fogyasztók takarékossági igényeinek erősödésének (ami segíthette az utóbbi években Európa-szerte megfigyelhető folyamatot, mely a dízel egyre nagyobb térnyerését eredményezte a személyautók piacán). Nem szabad persze elmenni amellett sem, hogy a magyar lakosság számára rendelkezésre álló jövedelem csökkenése is a magánfogyasztás visszaesésének irányába hathatott.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!